Karta graficzna Nvidia RTX A6000
Nvidia RTX A6000, jedna z najbardziej wyczekiwanych kart graficznych dla stacji roboczych ostatnich lat, jest wreszcie dostępna. I z pewnością warto było na nią czekać.
Nvidia po raz pierwszy zapowiedziała swóją nową kartę graficzną dla stacji roboczych Nvidia RTX A6000 w październiku 2020 roku. Ale jak wiele produktów IT w roku 2020 z podowdu Covid-19, zostało opóźnionych i z niecierpliwością czekaliśmy na jej nadejście.
Dostosowana do pracy związanych z wizualizacją, karta Nvidia RTX A6000 ("A" Ampere) to druga generacja kart graficznych RTX producenta Nvidia. Dzięki naciskowi na sprzętowy ray tracing, karta ta obiecuje zapewnić ponad dwukrotnie wyższą wydajność renderowania GPU niż jej poprzednik, oparty na architekturze Turinga układ Nvidia Quadro RTX 6000. Oczywiście, oferuje również znaczny wzrost wydajności w zakresie grafiki 3D, VR oraz AI.
Nvidia RTX A6000 to pierwsza karta graficzna dla stacji roboczych zbudowana w oparciu o układ Nvidia Architekture Ampere, a także pierwsza, która obsługuje PCIe Gen 4. Podwojona przepustowość PCIe Gen 3 powinna oznaczać szybszy przepływ danych do i z układu GPU, ale nie będzie to korzystne dla wszystkich opcji stacji roboczych. PCIe Gen 4 jest obecnie dostępne tylko w stacjach roboczych z najnowszymi procesorami AMD.
Projekt Karty
Zespół projektantów produktów Nvidia naprawdę się postarał, jeśli chodzi o Nvidia RTX A6000 i karta jest czymś pięknym, z minimalną kanciastą konstrukcją i czarnym lustrzanym wykończeniem. Złącza NVLink, Stereo i Sync są ukryte za dyskretnymi panelami.
Płyta ma moc znamionową 300W, więc będzie potrzebny dość mocny zasilacz w stacji roboczej. Zasilany jest ze specjalnego 8-pinowego złącza, które za pomocą przejściówki podłączane jest do dwóch standardowych 8-pinowych złączy zasilacza. Chłodzony jest przez dwa wentylatory, górny i dolny. Pod radiatorem umieszczono cztery złącza DisplayPort 1. 4a.
Renderowanie z NVIDIA RTX A6000
Rendering na GPU osiągnął obecnie etap, na którym staje się wszechobecny. Podczas gdy renderery wbudowane w aplikacje CAD nadal opierają się na CPU, większość głównych systemów projektowania viz skoncentrowała się na CPU renderery oferują obecnie możliwość renderowania na GPU. Mogą też w pełni wykorzystać technologię Nvidia RTX, w tym dedykowane rdzenie Ray Tracing i rdzenie Tensor do denoisingu AI.
Na marginesie warto sprawdzić, czy wybrane narzędzie do renderowania GPU obsługuje nowe karty Nvidia RTX A6000. Użytkownicy Solidworks Visualize 2021, na przykład, będą musieli poczekać na Service Pack 3 w kwietniu 2021 r. , zanim będą mogli wykorzystać karty graficzne Ampere.
V-RAY
V-Ray jest jednym z najpopularniejszych narzędzi do renderingu opartego na fizyce, szczególnie w wizualizacji architektonicznej. Nvidia RTX A6000 może być testowany na benchmarku V-Ray 5, który posiada dedykowane testy dla kart graficznych Nvidia CUDA, Nvidia RTX, a także dla procesorów centralnych.
Wyniki były niezwykle przekonujące, a nvidia RTX A6000 okazała się o 2,32 raza szybsza od Nvidia Quadro RTX 6000 w teście CUDA i 1,85 raza szybsza w teście RTX. Biorąc pod uwagę, że jest to tylko porównanie generacji z generacją, jest to fenomenalny skok wydajności.
GPU VRAM - 48GB
Jednym z aspektów technologii, który przez długi czas hamował renderowanie grafiki przez GPU, jest ograniczona ilość pamięci GPU dostępnej na każdej karcie. Gdy scena, wraz z geometrią, materiałami i oświetleniem, nie mieści się w całości w pamięci GPU, renderowanie może zakończyć się niepowodzeniem, spowolnieniem (jeśli działa "poza rdzeniem", wykorzystując pamięć systemową) lub po prostu wrócić do pracy na CPU.
Istnieje wiele znanych obejść, które pomagają użytkownikom w zapewnieniu, że zbiór danych zmieści się w całości w pamięci GPU - takich jak zmiana rozmiaru lub optymalizacja tekstur, upraszczanie lub usuwanie geometrii, czy też renderowanie w oddzielnych przebiegach - ale wszystkie te czynności wymagają czasu na przygotowanie. To, czego użytkownik naprawdę chce, to nie musieć się w ogóle martwić o pamięć GPU.
Nvidia RTX A6000 o pojemności 48 GB jest prawdopodobnie kartą graficzną, która to umożliwi. I choć nie jest to pierwsza karta oferująca tak dużą ilość pamięci (Quadro RTX 8000 dostarczany również z 48 GB) jest to pierwszy taki sprzęt w cenie sporo poniżej 30tyś zł.
Oczywiście, dla niektórych praca na 48 GB pamięci będzie przesadą. Jednakże, dla tych, którzy przesuwają granice realizmu, używając bardzo wiernych tekstur (takich jak te przechwycone z rzeczywistych skanów) lub kolosalnych inżynieryjnych zestawów danych, powinno to otworzyć wiele możliwości.
Real-Time 3D
Podczas gdy renderowanie na GPU stanowi główną rolę dla Nvidia RTX A6000, 3D w czasie rzeczywistym z wykorzystaniem OpenGL i DirectX nadal stanowi bardzo ważną część wizualizacji, w takich aplikacjach jak Autodesk VRED, Lumiscaphe, Unreal Engine, Unity i innych. I oczywiście granice między 3D w czasie rzeczywistym a ray tracingiem wciąż się zacierają.
Enscape
Enscape jest narzędziem VR dla architektów, które wykorzystuje OpenGL i dostarcza bardzo wysokiej jakości grafikę w rzutni.
Enscape już od jakiegoś czasu wykorzystuje elementy ray tracingu w swoim oprogramowaniu. Nowsze wersje oprogramowania obsługują karty RTX, więc pełny ray tracing może być włączany i wyłączany.
Jeśli chodzi o wydajność, karta Nvidia RTX A6000 zapewnia fenomenalne 53 klatki na sekundę (FPS), gwarantując niesamowicie płynne wrażenia. To około 1,39 raza szybciej niż w przypadku Nvidia Quadro RTX 6000 i 2,79 raza szybciej niż w przypadku Nvidia Quadro RTX 4000.
Autodesk VRED Professional
Autodesk VRED Professional to narzędzie do wizualizacji 3D, wirtualnego prototypowania i VR przeznaczone dla branży motoryzacyjnej. Wykorzystuje OpenGL i dostarcza bardzo wysokiej jakości wizualizacje w rzutni. Oferuje on kilka poziomów antyaliasingu w czasie rzeczywistym (AA), który jest ważny dla stylizacji samochodów, ponieważ wygładza krawędzie paneli karoserii.
Obliczenia AA wykorzystują jednak wiele zasobów GPU, zarówno jeśli chodzi o przetwarzanie, jak i pamięć. Testom podany został model samochodowy z AA ustawionym na 'off', 'medium' i 'ultra-high'.
Nvidia RTX A6000 była znacząco szybsza od Quadro RTX 6000, zapewniając od 1,46 do 1,50 klatek na sekundę więcej we wszystkich testach. Co najważniejsze, karta zapewniła bardzo płynne 25,15 FPS przy ustawieniu AA na "ultra high", co jest niespotykane w przypadku modelu o takiej złożoności. Jest to 2,97 raza szybciej niż w przypadku Quadro RTX 4000.
Podsumowanie
Nvidia włożyła ogromny wysiłek w rozwój swojej sprzętowej technologii ray tracingu i teraz naprawdę zaczynamy widzieć jej efekty.
To dość niesamowite, że udało się podwoić wydajność renderowania GPU, generacja po generacji (Turing do Ampere'a). A w czasie rzeczywistym 3D, z 1,4 do 1,5-krotnym wzrostem, nie pozostaje w tyle.
Rendering stał się wielkim polem bitwy dla producentów sprzętu komputerowego, a dzięki 64-rdzeniowemu procesorowi AMD Ryzen Threadripper rywalizacja pomiędzy GPU i CPU nigdy nie była tak zacięta.
Procesory zawsze miały przewagę, jeśli chodzi o pamięć adresowalną i trwa debata na temat wydajności renderowania w porównaniu z dokładnością. Ale dzięki pamięci 48 GB na kartę graficzną i możliwości rozbudowy kart w razie potrzeby, argumenty za renderowaniem na GPU nigdy nie były bardziej przekonujące.
Pod wieloma względami największą konkurencją dla Nvidia RTX A6000 jest sama Nvidia.